|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KIV / DVM
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KIV
/
DVM
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Diagnostické vyšetřovací metody
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
6
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
3
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
1
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
KIV/DGSM
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem je seznámit studenty s moderními diagnostickými vyšetřovacími metodami, jejich principy a klinickou aplikací. Důležitá je znalost struktury, vlastností a informačního obsahu naměřených dat. Předmět je orientován na vybrané oblasti diagnostiky.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet: vypracování seminární práce
Z důvodu průběžné aktualizace předmětu je pro získání zápočtu při opakovaném zapsání předmětu (viz SZŘ čl. 24 odst. 3) nutné souhlasné vyjádření garanta předmětu.
Zkouška: test, obhajoba seminární práce, doplňující zkušební otázky
Upozornění:
Termíny a forma ověřování splnění požadavků mohou být upraveny s ohledem na opatření vyhlášená v souvislosti s vývojem epidemiologické situace v ČR.
|
Obsah
|
Diagnostické vyšetřovací metody a zpracování biomedicínských dat, rozdělení vyšetřovacích metod, funkční diagnostika, charakteristika biomedicínckých dat, systémy pro jejich zpracování.
Elektroencefalografie EEG, technika, metody zpracování signálu, stereo EEG, oscilace.
Evokované potenciály: somatosenzorické SEP, sluchové BAEP, MLAEP, zrakové VEP, motorické MEP.
Transkraniální magnetická stimulace TMS a repetitivní TMS.
Elektromyografie, kondukční studie, jehlová elektromyografie technika. Event related potentials ERP.
Peroperační elektrofyziologické monitorovaní.
Navigační systémy v neurochirurgii včetně stereotaxe. Experimentální neuroelektrofyziologické techniky.
Laryngologie, optické a akustické vyšetřovací metody, videostroboskopie, videokymografie VKG, vysokorychlostní kamera HSV, akustické funkční vyšetření hlasového pole VRP.
Klinická audiometrie, vyšetřovací metody a algoritmizace vyšetření sluchu.
Otoneurologie, vestibulární systém, nystagmus, vyšetřovací techniky.
Radiodiagnostické metody, RTG, digitální RTG, ultrasonografie, intervenční radiologie, tomografické metody - RTG CT, MRI, PET.
Kardiologie, elektrokardiografické vyšetřovací metody, koronarografické vyšetřovací metody, techniky stimulace srdečního svalu, defibrilátory, kardiostimulátory-typy, funkce, implantace, měření a nastavování parametrů stimulace.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
40
|
Účast na exkurzi [reálný počet hodin - max. 8h/den]
|
16
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Příprava na laboratorní měření, zpracování výsledků [1-8]
|
15
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
10
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
26
|
Celkem
|
156
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
využívat znalosti získané studiem obecné fyziologie člověka, viz KIV/ZOF |
používat metody číslicového zpracování signálů |
ovládat programovací techniky a programovací jazyk Java nebo C/C++, C# |
orientovat se ve strukturách a vlastnostech kognitivních systémů |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
orientovat se v molekulárně biologických a elektrofyziologických základech obecné fyziologie člověka |
aplikovat metody číslicového zpracování signálu a obrazů |
rozumět elektrofyziologii biologických membrán a vzniku akčního napětí jako základního typu signálu pro transport informace |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
orientovat se v diagnostických vyšetřovacích metodách a ve zpracování biomedicínských dat |
rozumět technice a metodám zpracování signálů typu EEG, SEP, BAEP, MLAEP, VEP, MEP |
porozumět radiodiagnostickým metodám, např. digitální RTG, ultrasonografie, RTG CT, MRI, PET |
orientovat se v problematice foniatrických, audiologických a otoneurologických vyšetřovacích technik |
seznámit se s navigačními systémy v neurochirurgii včetně stereotaxe |
mít přehled o kardiologických vyšetřovacích metodách a rozumět problematice stimulace srdečního svalu |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
realizovat vyšetření evokovaných potenciálů: SEP, BAEP, MLAEP, VEP, MEP |
provádět a vyhodnocovat neinvazivní funkční diagnostiku sluchu a hlasu |
algoritmizovat a navrhovat scénáře vyšetřovacích metod |
vytvářet programové moduly ve vyšších programovacích jazycích, např. Java, C/C++, C#, pro sběr, zpracování a vyhodnocování biomedicínských dat |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
předmět svým obsahem umožňuje studentům technických oborů získat klíčové informace o medicínských vyšetřovacích metodách a procesech, jejich principech a informačním obsahu naměřených dat |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Samostudium, |
Individuální konzultace, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Laboratorní praktika, |
Samostatná práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Samostatná práce studentů, |
Individuální konzultace, |
|
|
|
|